Strona główna » Jednostki organizacyjne » Jednostka » Nauczyciele i wychowawcy

Nauczyciele i wychowawcy


NAUCZYCIELE

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Praca nauczyciela w Szkole podlega ocenie.

3. Do zakresu zadań nauczycieli w szczególności należy:
1) natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów i innych osób, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
2) zwrócenie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie Szkoły, w razie potrzeby zwrócenie się o podanie celu pobytu na terenie Szkoły, zawiadomienie pracownika obsługi Szkoły o fakcie przebywania osób postronnych,
3) niezwłoczne zawiadomienie Dyrektora Szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów,
4) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
5) zaznajamianie uczniów ze sposobem korzystania z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach szkolnych, zwłaszcza w pracowniach przedmiotowych i sali gimnastycznej,
6) prawidłowe realizowanie przebiegu procesu dydaktycznego,
7) respektowanie prawa uczniów do pełnych przerw międzylekcyjnych,
8) sprawdzanie warunków prowadzenia zajęć (wietrzenie, odświeżanie pomieszczenia),
9) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
10) udział w organizowaniu i prowadzeniu różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
11) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
12) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb psychofizycznych uczniów,
13) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
14) poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
15) prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu Szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,
16) kultura i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
17) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji),
18) planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej w formie ustalonej przez Dyrektora Szkoły.

4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w oddziałach przedszkolnych wykonują pracę opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną oraz odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy:
1) dbają o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troszczą się o estetykę pomieszczenia,
2) prowadzą dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) współpracują z instytucjami i organizacjami wspierającymi prawidłowy rozwój dziecka, działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
4) opracowują i realizują grupowe i indywidualne plany pracy uwzględniając potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci,
5) współpracują z rodzicami w zakresie wychowania i edukacji,
6) uczestniczą w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.

5. Zadaniem nauczycieli oddziałów przedszkolnych jest:
1) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
2) przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku szkolnym poprzedzającym termin możliwego rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole.
3) w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze:
a)systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu
b) zapoznanie rodziców z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączenie ich do kształtowania u dziecka tych wiadomości i umiejętności, które są tam zalecane;
c) informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączenie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
d) zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, na przykład wspólna organizacja wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
6. Do zadań nauczycieli i specjalistów w Szkole w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.

WYCHOWAWCY

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalania potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich trudach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach
c) włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb psychofizycznych i trudności także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

3. Do obowiązków wychowawcy należy:
1) troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o jak najlepsze wyniki nauczania, a w szczególności:
a) czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami powierzonej mu klasy dla ustalenia jednolitych wymagań wobec uczniów i sposobów udzielania im pomocy w nauce szkolnej,
b) interesowanie się postępami uczniów w nauce; zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy mają trudności w nauce; analizowanie wspólnie z zespołem uczniowskim, samorządem uczniowskim, nauczycielami przyczyn niepowodzeń uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie środków zaradczych; pobudzanie dobrze- i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce,
c) dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły; badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i podejmowanie inicjatywy w sprawie organizowania pomocy dla tych, którzy opuścili zajęcia szkolne i mają trudności w uzupełnianiu materiału nauczania,
d) współdziałanie z bibliotekarzem szkolnym, nauczycielami i rodzicami w organizowaniu czytelnictwa uczniów, pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych i pozaszkolnych i interesowaniu się ich udziałem w różnych formach tych prac,
2) troska o wychowanie uczniów:
a) kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania,
b) rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, Szkoły i szerszego środowiska, między innymi przez przyzwyczajanie uczniów do wspólnego gospodarowania na terenie klasy, wyrabianie w nich poczucia współodpowiedzialności za ład, czystość i estetykę klasy oraz ogólnych pomieszczeń i terenu szkoły,
c) rozwijanie samorządnych form społecznego życia klasy,
d) interesowanie się udziałem uczniów w pracach organizacji uczniowskich, utrzymywanie kontaktu z opiekunami tych organizacji,
e) budzenie zainteresowania uczniów życiem i potrzebami środowiska, inspirowanie ich do udziału w pracach na rzecz środowiska,
f) wywieranie wpływu na kształtowanie warunków życia uczniów w Szkole i poza nią,
g) współdziałanie w kierunku wyrabiania u uczniów nawyków rzetelnej nauki i pracy w pracowniach,
h) ułatwianie uczniom właściwego organizowania i wykorzystania wolnego czasu,
i) wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w Szkole i poza nią,
j) badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów i podejmowanie środków zaradczych wspólnie z zespołem uczniowskim, rodzicami i nauczycielami,
3) opieka nad zdrowiem uczniów, a w szczególności:
a) wdrażanie uczniów do dbania o higienę osobistą i o stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w życiu szkolnym i poza Szkołą,
b) interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się z lekarzem i pielęgniarką szkolną oraz rodzicami w sprawach ich zdrowia,
4) organizowanie opieki i pomocy materialnej dla uczniów, a w szczególności:
a) udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych,
b) organizowanie niezbędnej opieki i wskazanie możliwości uzyskania pomocy materialnej dla uczniów wspólnie z Dyrektorem Szkoły, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, jak również z pomocą powołanych do tego instytucji i organizacji,
c) organizowanie pomocy materialnej z dotacji celowych według szkolnego regulaminu, (stypendia za wyniki w nauce i sporcie),
d) otaczanie specjalną opieką uczniów, którzy dojeżdżają lub dochodzą do szkoły z dużej odległości,
5) współdziałanie z rodzicami uczniów w sprawach opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami w sprawach postępów w nauce i zachowania się uczniów w formie indywidualnych rozmów z rodzicami,
b) odwiedzanie uczniów w domu i zapoznawanie się z ich warunkami domowymi,
c) omawianie problemów wychowawczych na zebraniach z rodzicami, które w danym roku szkolnym odbywają się nie rzadziej niż trzykrotnie.

4. Wychowawca, w szczególności początkujący
1) ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej starszych i doświadczonych nauczycieli - wychowawców oraz nauczycieli doradców,
2) ma obowiązek uczestniczyć w zorganizowanych przez Szkołę formach samokształceniowych,
3) ma możliwość dokształcania się na kursach organizowanych przez placówkę doskonalenia nauczycieli albo studiach podyplomowych na wyższych uczelniach.

5. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.

6. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wychowawca klasy planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz proponuje wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.

7. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.




Informacje powiązane:

- osoby:



Typ jednostki: Jednostka
Autor informacji: Na podstawie regulaminu organizacyjnego
Informację wprowadził: Jolanta Stachowiak

Opublikowany dnia: 2020-06-17
Wprowadzony do BIP dnia: 2020-06-17
Zmian: 0